måndag 6 april 2009

Skatteetaten = JOBBIGT!

måndag 6 april 2009
För att jobba i Norge behöver man ett skattekort.
Jag gick igenom hela prosessen förra året,
ansöka om ett norskt personnummer och få ett skattekort.
Tog evigheter innan jag fick allt.
Fick det tillslut och trodde att jag automatiskt skulle få ett
nytt för 2009 (inget har ju ändrats sen 2008), men icke.

Jag ringde skatteetaten för att ta reda på vad jag behövde göra
för att få ett nytt skattekort, men det var ju lättare sagt än gjort.

Den automatiserade rösten sa " kön blir betjänt av 38 veiledare och du
är nummer 324 i kön". Kul! Där kan man ju bli sittande i timmar,
men som tur är hade dom så att du bara knappade in ditt nummer
så ringer dom upp.
Ca. 1 timme senare ringde dom upp.
Damen var väldigt trevlig och sa att det är bara att logga in på
skatteetaten.no (om man har fått pinkoder)
och ansöka om ett nytt skattekort.

Det lät ju smidigt.

Men det var inte så lätt, det stod att mitt personnummer
inte är registrerat för att få skattekort för 2009.
Jag ringde upp dom igen i förhoppning om att dom kunde hjälpa mig.
Inget kunde göras över telefon, hon sa åt mig att åka ner
till skattekontoret, fylla i en blankett och ge den till dom.
Skicka den via post går inte!

Jag släpade med mig Emily och åkte ner till skattekontoret (hon behövde
åka dit ändå).
Fyllde i blanketten och väntade.......och väntade.
Två timmar senare blev mitt nummer kallat och
1 minut senare var jag klar.
Nu är det bara att vänta på att det anländer med posten.

Allt det där för 1 minut! Måste finnas en bättre lösning.

Borta bra men hemma bäst!
Ska bli skönt att åka och jobba i Sverige igen.

0 kommentarer:

 
Josefine's Blog © 2008. Design by Pocket